GRAIN Grafische Realisatie

Aan de andere kant, de klant

Dat het extreem zware tijden zijn voor de horeca, dat is duidelijk. Veel horecaondernemers zijn creatief, en zoeken dan ook allerlei manieren om hun zaak draaiende te houden. We denken natuurlijk graag mee. Voor Panini Leiden hebben we gave raamstickers ontworpen en geprint, zodat de bezorgdienst goed onder de aandacht komt. We spraken horecaondernemer Guillaume Thissen van Panini Leiden.

Kun je iets vertellen over je loopbaan?

”Ik ben in 2007 begonnen als afwasser en maaltijdbezorger bij Trattoria Panini. Dit was toen een leuk bijbaantje waarbij ik in de jaren daarna de keuken en bediening in kon stromen.

In 2010 ben ik gestopt met een vervolgopleiding en ging ik, dacht ik, tijdelijk fulltime werken om het jaar daarna met een andere opleiding te starten. Gedurende het jaar kwam ik er maar niet achter wat ik wilde gaan studeren. In plaats van weer de verkeerde te keuze te maken, heb ik besloten nog een jaar door te werken. Sindsdien is het snel gegaan. Nooit meer gestart met een opleiding. De horeca en het runnen van een onderneming gingen mij steeds meer interesseren. Van managementfuncties in Lisse en Rotterdam ben ik in 2017 gaan helpen met het opzetten van een nieuwe zaak in Leiden.”

Wanneer ben jij begonnen met deze vestiging?

”In 2019 heb ik dit bedrijf overgenomen. Ik was hier als manager werkzaam sinds 2017.”

Wat vind jij de leuke kanten aan dit vak?

”Het sociale aspect. Mensen komen toch vaak naar de horeca om te genieten in hun vrije tijd. De sfeer voor gasten en de werksfeer voor het personeel is bijna altijd goed. Ten tweede is elke dag anders. Ik houd me dagelijks bezig met zoveel verschillende aspecten dat het nooit verveelt.”

We hoeven natuurlijk niet te zeggen dat het een rare tijd is, maar hoe ervaar jij deze periode?

”Dit is een hele lastige periode. Gelukkig zitten wij niet in de hoek waar de hardste klappen vallen. De markt verandert razendsnel en niemand weet waar het naar toe gaat. Niemand weet hoe lang het gaat duren en niemand weet in hoeverre de maatschappij blijvend verandert na deze coronacrisis. Tot nu toe gaat het op zakelijk vlak nog best oké, maar het leven in de coronawereld ben ik net als vele anderen behoorlijk zat.”

Was het een enorme omschakeling om je volledig te storten op bezorging?

”Wij waren gelukkig al actief in de bezorgsector. Ook in de tijd vóór de corona uitbraak was die markt al flink aan het groeien. Wij hebben sinds de sluiting van horecazaken wel een paar aanpassingen gedaan om een hogere bezorgcapaciteit aan te kunnen. Werkwijzes, verpakkingswijzes, personeel en bezorgfietsen hadden wij gelukkig al.”

Je doet er natuurlijk alles aan om je zaak door deze crisis te loodsen. Hoe zie je de komende tijd voor je?

”Overleven. Inspringen op de vraag van de huidige markt. Zorgen dat we kostendekkend draaien en zoveel mogelijk personeel aan het werk houden. 2020 snel vergeten en hopen dat we snel weer alles mogen!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *