Aan de andere kant, de klant: Ton Uljee van Uitgeverij Kluitman Alkmaar

Aan de andere kant: Ton Uljee van Uitgeverij Kluitman

Uitgeverij Kluitman is de bekendste kinderboekenuitgever van Nederland, denk dan aan klassieke bestsellers, zoals Pietje Bell, Kruimeltje, Dik Trom, de Kameleonreeks, de Scheepsjongens van Bontekoe en Afkes Tiental.

Series als Kippenvel, Koen Kampioen, Bobbi, Complot 365, Heksje Lilly, Waanzinnig om te weten en Floortje zijn zomaar wat recentere titels.

Bovendien is Kluitman één van de grootste uitgevers van AVI-boeken in Nederland. AVI (Analyse Van Individualiseringsvormen) zegt iets over het leesniveau van een kind. Veel scholen werken derhalve met de Kluitman-boekjes en ook thuis worden ze natuurlijk veel gelezen.

GRAIN werkt al sinds de bedrijfsstart in 1994 voor Uitgeverij Kluitman, al 26 jaar dus. Wij vroegen Ton Uljee om wat vragen te beantwoorden, waarmee we deze loyale klant – én onze samenwerking- een podium willen geven.

Je bent als project-/trafficmanager verantwoordelijk voor de inkoop drukwerk bij Kluitman. Merken jullie veel verandering in technieken en nieuwe mogelijkheden/toepassingen?

”In de techniek is zeker veel veranderd, sleepten we in de jaren 90 nog hele pakken drukfilms de wereld over, tegenwoordig doen we dat met een muisklik. En als er iets aangepast moet worden in een drukkersbestand is dat in het tegenwoordige digitale tijdperk ook zo gedaan.”

GRAIN heeft inmiddels al 26 jaar een samenwerking met Kluitman. Blijkbaar naar tevredenheid, hoe zou je de samenwerking willen omschrijven?

”Na 26 jaar kan ik wel zeggen dat de samenwerking persoonlijk, meedenkend, en prettig is!”

Welke rol speelt printmedia in jullie organisatie? (bijvoorbeeld instore promotie voor boekwinkels, de gids met nieuwe boeken, presentatie op scholen/in bibliotheken/in winkels)

”De gids met nieuwe boeken is vooral bedoeld voor de inkoopbeurzen en boekhandels, maar ook voor bijvoorbeeld scholen. Hiermee presenteren wij de nieuwe titels en in de praktijk blijkt dat een papieren uitvoering het beste werkt.”

Wat is de invloed van de huidige coronacrisis op jullie uitgeverij?

”Er is voor gekozen om zoveel mogelijk thuis te werken, elke dag zijn er slechts één of twee collega’s aanwezig in verband met in en uitgaande post en pakketten. Je mist het contact en direct overleg met de collega’s, en hoe handig is het om even een boek uit de kast te pakken als voorbeeld. Het contact via Zoom en chat is even wennen maar goed werkbaar.”

Boekenwinkels zijn nu gesloten, maar daarentegen wordt er thuis meer gelezen. In hoeverre heeft dat invloed op jullie boekenverkoop? Schakelen mensen snel over naar online aankopen?

”Over de verkoop hebben we tot nu toe geen klagen, de mensen kopen online, en gelukkig niet alleen bij de grote aanbieders maar ook via de plaatselijke boekhandel. Wel is het lastig voor debutanten en nieuwe boeken en series, de boekhandel is toch een belangrijk podium.”

Zien jullie verschillen in interesses, onderwerpen en de beleving van jullie titels t.o.v. vroeger. Of blijft de belevingswereld van kinderen door de jaren heen hetzelfde?

”Er blijft altijd vraag naar leuke, spannende, fantasierijke avonturen. Maar de belevingswereld van kinderen verandert wel mee met de wereld om hen heen. Nu gaan avonturen vaker over vloggen of ninja’s, terwijl  tien jaar geleden andere onderwerpen in waren.  Op die trends proberen we in te spelen met onze boeken. Maar sommige onderwerpen zijn ook tijdloos, zoals paarden, dino’s en piraten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *