Verpakkingen: een cruciaal onderdeel van de marketingmix

Verpakkingen marketingmix

Spreekt de verpakking aan, dan is de kans groot dat het product in de winkelwagen belandt. Stoot de verpakking af, dan blijft het in het schap staan. Bij een winkelbezoek velt een klant in een fractie van een seconde een oordeel over het product. Hoe zit dat?

Waarom zijn een goede verpakking zo belangrijk?

Naast dat een verpakking functioneel is, is het bij uitstek een geschikt medium om te communiceren met potentiële klanten. Een voorbeeld van functionaliteit: diepvriesverpakkingen zijn meestal fel gekleurd, zodat ze opvallen als de deuren van de koeling beslagen zijn. Extra waarde creëer je bijvoorbeeld bij het verpakken van een cadeau. Cadeaupapier geeft het product iets extra’s, waardoor de verpakking als het ware belangrijker wordt dan het cadeau zelf. Daarnaast is de verpakking uitermate belangrijk voor merkherkenning. Zorg er dus voor dat je jouw producten vormgeeft in een aantrekkelijke, consistente en herkenbare stijl.

De manier van verpakken

Een mooie, opvallende verpakking is de eerste stap, maar de manier waarop iets wordt verpakt is ook belangrijk. Als je bijvoorbeeld kiest voor duurzame materialen, laat je aan de klant zien dat je het milieu belangrijk vindt. The medium is the message! Dit geldt voor de buitenkant, maar ook als je iets gaat verzenden is het opvulmateriaal belangrijk. Ga je het opvullen met bubbeltjesplastic of kies je voor een duurzamer alternatief, zoals opvulpapier van gerecycled materiaal?

Grain helpt je graag bij het maken van al deze keuzes. Neem vrijblijvend contact met ons op.

7UP gaat van groen naar transparant voor het milieu

Een mooi voorbeeld van de stap naar een beter milieu is 7UP. Vrumona, bottelaar van 7UP in Nederland, is bezig met het vervangen van de groene fles voor een transparante fles van ongekleurd PET. Sinds 1929 zijn de flessen al groen, en daar komt nu sinds 92 jaar verandering in. Daarmee kiest het bedrijf voor meer duurzaamheid. Een transparante fles kan namelijk gemakkelijker gerecycled worden dan een gekleurde plastic fles.

Wil je weten wat een verpakking kan betekenen voor jouw product en daarmee jouw marketing? Grain levert vouwdoosjes, displays, verzendverpakkingen, cappers, topkaarten, inpakpapier, bedrukt zijdevloei: kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. We denken graag mee en maken jouw product op maat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *