De verpakkingstrends 2023; dit zijn ze!

Verpakkingstrends 2023

De geschiedenis van verpakkingen dateert terug naar de oudheid, toen er al een behoefte bestond om producten te beschermen en te transporteren. In het oude Egypte werden verpakkingen gemaakt van papyrus, in de Middeleeuwen was dat voornamelijk hout en linnen en in de Renaissance werden verpakkingen voor het eerst van papier en karton geproduceerd. Met de opkomst van de Industriële Revolutie in de 18e en 19e eeuw nam de vraag naar verpakkingen exponentieel toe. Daarmee deden machine-geproduceerde verpakkingen hun intrede. De 20ste eeuw werd de verpakkingsindustrie geavanceerder met de introductie van nieuwe materialen en technologieën en de laatste decennia wordt voornamelijk gekenmerkt door de vraag naar duurzame oplossingen. Kortom; hoewel de verpakkingsindustrie één van de oudste industrieën van de wereld is, ontwikkelt het zich continu! Maar welke verpakkingstrends en ontwikkelingen kunnen we in 2023 verwachten.

Personalisatie verpakkingen

Een verpakkingstrend om in het oog te houden in 2023 is het aanbieden van personalisatie op verpakkingen. Dit is populair omdat veel klanten genieten van het ontvangen van een gepersonaliseerd pakket. Een kaartje of een QR-code die een persoonlijke boodschap bevat is al genoeg. Het is belangrijk om echter niet te vergeten om duurzaamheid in het achterhoofd te houden bij het aanbieden van personalisatie. Door verpakkingen te gebruiken die gemaakt zijn van hoogwaardige materialen met een lage milieubelasting, kun je laten zien dat je je klanten een geweldige ervaring wilt bieden en tegelijkertijd de omgeving wilt beschermen.

Verpakkingen zonder loze ruimtes

De Europese Commissie wil de stroom verpakkingsafval fors verminderen. De hoeveelheid verpakkingsafval is nu jaarlijks 180 kilo per inwoner van Europa, en neemt snel toe. De helft van het gebruikte papier en 40 procent van de totale hoeveelheid plastic is verpakkingsmateriaal. Alles bij elkaar bedraagt het verpakkingsafval 36 procent van de gehele afvalstroom. De Europese Commissie wil ook dat er een einde komt aan grote bezorgdozen met daarin kleine producten. Verpakkingen worden dus steeds kleiner en efficiënter. Dat betekent minder verspilling, efficiëntere manieren van transporteren en lagere transportkosten per pakket! Goed nieuws dus!

Algenverpakkingen

Een trend die enkele jaren geleden al ingezet is maar in 2023 naar verwachting een sterke groei zal doormaken zijn algenverpakkingen. Algenverpakkingen zijn milieuvriendelijker dan traditionele verpakkingsmaterialen zoals plastic en papier. Dit komt omdat ze gemaakt zijn van algen, wat een natuurlijk en biologisch afbreekbaar materiaal is. Algen groeien snel en zijn gemakkelijk te telen, wat betekent dat ze een duurzame en op vernieuwing gerichte bron van verpakkingsmaterialen zijn. Bovendien zijn algenverpakkingen ook een goede manier om de CO2-uitstoot te verminderen, aangezien algen CO2 kunnen absorberen tijdens hun groeiproces. Algenverpakkingen zijn ook waterdicht en sterk, wat betekent dat ze geschikt zijn voor het verpakken van voedingsmiddelen en andere producten die bewaard moeten worden. In tegenstelling tot plastic verpakkingen, zullen algenverpakkingen geen schadelijke stoffen afgeven aan voedingsmiddelen en zullen ze ook geen microplastics vrijgeven wanneer ze in het milieu terechtkomen.

QR eindelijk omarmt

Het gebruik van de QR-code werd mainstream tijdens de pandemie toen iPhones ze konden scannen met de camera, maar nu staat de QR overal op. En door de QR te gebruiken, kunnen merken hem op de achterkant van de verpakking (denk aan visitekaartjes, flyers en menukaarten) plakken en de consument in hun wereld binnenlaten, of het nu gaat om hoe ze het product effectief kunnen gebruiken of om hun sociale mediakanalen.

Veel bedrijven houden van deze zet omdat het een directe pijplijn naar de consument creëert. Als iemand zich inschrijft of volgt, zijn dat onschatbare marktgegevens en een plek om uitgebreid te communiceren.

Refillverpakkingen

In een café of koffietentje krijg je straks, als het aan de Europese Commissie ligt, geen weggooibeker meer als je je koffie daar opdrinkt. Deze moet dan worden geserveerd in een herbruikbare beker. Van de meeneembekers moet in 2040 80 procent herbruikbaar zijn. Voor eten geldt ook dat je geen weggooiverpakking krijgt als je iets ter plekke eet. Ook komt er een verbod op zakjes met mayonaise en ketchup, koffiemelkcupjes en creamer in zakjes.

Daarnaast moeten verpakkingen van voedsel en drank vaker herbruikbaar en hervulbaar zijn. Zo moeten bierverkopers in 2030 10 procent van hun drank in hervulbare flessen verkopen, in 2040 moet dat 20 procent zijn. Verpakkingsmateriaal dat ondanks alle veranderingen overblijft, moet zo veel mogelijk recyclebaar zijn, of afbreekbaar, zoals zoals theezakjes en appelstickers.

AR-verpakkingen

Augmented Reality (AR) voor verpakkingen helpt verpakkingsinformatie door te geven via 3D-inhoud. Terwijl traditionele verpakkingen enigszins beperkt zijn wat betreft de hoeveelheid gegevens die ze verstrekken, lost AR dat op met 3D-visualisatoren. Zelfs als het artikel aanvankelijk het gewoonste lijkt, kan het met behulp van de augmented technology app in verschillende kleuren veren, bewegen en veranderen. Daardoor beseften merken al snel dat klanten zich meestal niet het ding dat ze zien herinneren, maar de emoties die het bij hen opwekte.

Uit studies blijkt dat 84% van de klanten de voorkeur geeft aan een merk dat probeert een innovatieve marketingcampagne te voeren. Tegenwoordig plaatsen marketeers QR-codes op de verpakkingen om hun publiek in de digitale wereld te leiden, wat meer mogelijkheden biedt om hen te betrekken. AR-verpakkingen werken op dezelfde manier. Door de fysieke verpakking vast te leggen met de camera van hun smartphone en de AR-toepassing te gebruiken, kunnen de klanten de hele boodschap zien die het merk aan hen wilde overbrengen. De komende 5 jaar neemt het aantal Gen Z-shoppers dat voorafgaand aan een aankoop AR gebruikt naar schatting met 57% toe.

Of het nu gaat om de productie van brochures, folders, direct mail, websites of point-of-sale materiaal. GRAIN helpt met het optimaliseren van jouw projecten. Bel naar 0252-223000 of mail naar info@grain.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.